Alla inlägg den 11 september 2010

Av Walters Edénius - 11 september 2010 20:52

Sovmorgon för Husse och Matte till halv åtta. Jag har varit ute nästan  hela natten och engagerat mig i zoologiska skapelser, som det vimlar av. Jag gick in vid halv sex tiden. Husse sa att  Matte och jag snarkade i varsin ända av rummet, det lät som stereo-effekter. Hur som helst gick dom upp ur sänghalmen och jag låg kvar ända till framemot 14-tiden. Idag har det varit den stora bär- och svampplockar-dagen för folket här i fäboden. Men vi själva var hemma och grejade, alltså Husse och Matte. De fixade iordning en spaljéliknande låda som täckte luftvärmepumpen. Den skulle alltså smälta in i miljön bättre. Matte hade behandlat den med någon sorts träolja i samma ton som ytterväggarna. Det blev jättebra. Åkare Leif från Bingsjö kom körande med sin fyrhjuling och hade ett tomt släp efter sig. Även ett jeepliknande fordon kom körande från Blåbergsåsvägen rakt genom fäboden. Antagligen var det utplacering av älgpass. Jag hörde att det small nere från skjutbanan. Bom! Bom! Bom! lät det.

Bûd Sonja kom upp en sväng innan hon åkte ner till Rättvik. Hon skulle kila in till Nygårds John och Anna-Lisa om hon hann. Putte och Lotta gick sin vanliga långtur med stavar ner till kraftstationen. Husse frågade från fönstret om de ville ta hem posten åt oss. "Det fixar vi!" ropade Lotta glatt tillbaka. Matte gick in och förberedde maten till en trio från Kärvsåsen som skulle gästa oss. Det var Affes Matte och Ricard med sin fästmö Jenny. Hon är från Östhammarstrakten. När dom kom gick jag ut och mötte dom. Affes Matte kom först, glad som alltid av att se mig, hon hälsade till mig från Affe. "Hälsa tillbaka!" jamade jag fram, hes i halsen av mushår. De tillbringade efter-middagen hos oss. Efter fikat begav de sig iväg ner till korna i hagen. Både Bûd Far och Sonja erinrade om den krullhåriga tjurens temperament. Men det hindrade inte trion från att gå närmare. Men boskapen var fullt sysselsatta med att äta färskt, nyslaget gräs, som Bonden och hans fru kört upp åt dem. Det har blivit ganska nertrampat och dåligt med ätbart nu efter sommarens vistelse, därför måste de få tillskott. Husse brukar ge dem sälgsly, när de är här uppe hos oss. Om Husse råkar stå och såga ved, så hör de direkt sågljudet och kommer. Då hoppas de att han skall såga ner lite kvistar.

När ungdomarna kom hem efter hagpromenaden hade Matte gjort iordning tacos, som alla älskar utom Husse. Han förstår sig inte på sånt. Ingen potatis och sås, bara skal och köttfärs med konstig krydda på. Ni kan ju se hur de smaskar i sig.

      

Efteråt blev det glass i stora lass. Nere hos våra grannar i Bûdgården var det grillfest ute på tunet. Jag tyckte det var lite råkallt, men de satt ändå ute och hade det trevligt. Med det brann en skön brasa hos dem som säkert värmde. Nu har alla våra gäster åkt hem och jag har varit in och ätit lite. Jag har nu gått ut som vanligt på jakt efter som mörkret lagt sig över vår lilla by här i skogen. Det var skönt att ha de mina hemma en dag, föresten dom är nog hemma i morgon också?

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards