Alla inlägg den 2 september 2010

Av Walters Edénius - 2 september 2010 21:15

  

Först på morgonen kom Bonden och berömde Matte för hennes målning av vindbräden och fönsterfoder, den röda färgen lyste så vackert i solen mot det svarta plåttaket. Det pratades en stund och jag drog mig ut mot mina ägor. Matte är lite irriterad på mig för att jag är så noga med mina rågångar, och hon har väl rätt. Om jag inte hade varit så sträng och irriterad mot den där kattfröken från stan så hade jag ju inte behövt gå på tre ben i flera dagar säger Matte. Hon liknar mig vid en del karlar i vissa jaktlag som inte kan samarbeta över rågångarna, som om det inte fanns föda till alla lägger hon till. Nåja, benet är ok igen och jag har faktiskt varit ner till Budgården och jagat lite, men som jag tidigare sagt så hinner jag inte hålla rent från sorkar och möss. Det finns mängder i år.

Bäst som jag satt på trädgårdsmöbeln kom en Jämthundsfröken farande över gården, hon var klädd i en färgglad väst och hade en eller ett par antenner i nacken. Hon nosade och kollade vid min ingång. Matte såg detta och när hon kom ut blev fröken så glad så hon gick in på våran trapp. Matte stängde dörren om sig och denna fröken och jag tänkte att nu är det kört, nu har man fått ordentlig konkurrens. Det var inte så farligt som jag trodde. Matte hade sett att fröken var försedd med ett långt telefonnummer på västen och tänkte att frökens ägare måste kontaktas. För att kunna knappa in alla siffror rätt så fick hon lov att få den fina fröken att stå still. Först svarade en Torsten med automatiskt svar, men så såg Matte att det var ett annat nr på andra sidan av västen så hon gjorde ett nytt försök och då svarade en man att han troligen var i Norge och jobbade och uppgav ett annat långt nummer. Matte tänkte att: är frökens Husse i Norge så blir detta en aning komplicerat. Hon öppnade dörren och fröken fick gå ut, men hon ville inte lämna våran gård, här fanns så mycket lukter att undersöka. Hjälp tänkte jag, ska jag gå till strid över rågångar med denna fröken som var några storlekar större än den förra så blir det väl att halta på mer än ett ben.

Nu ringde det på Mattes telefon och det visade sig vara mannen från Norge som var i Näverberget för att göra jaktprov med fröken i väst. När Matte och mannen talats vid en stund tog hon hundfröken med sig och gick nerför Bûdbacken. Hon fick visa fröken Cykelvägen och säga att hon skulle söka sin Husse och ge henne lite beröm.

Matte kom hem igen och drog vidare med bilen för att jobba. Husse hade sin lediga dag idag och eftersom det var sol och lätt blåst torkade gräset fort upp och han satte igång gräsklipparen. Bonden kom och hjälpte Husse ta tempen på Grållen. Det måste ju vara tillräckligt med glycol för att klara vintern. Den har inte velat starta, och Matte tror att det är för lite ström i batteriet. När Matte kom från jobbet hade hon efter vägen träffat Hundfröken och hennes Husse samt två män till, varav den ene var katten Storms Husse, det var han som var "provtagaren". Osäkert hur det gick för fröken men jag hoppas hon blir en hejare på älg så jag slipper ha henne här på min gård.

När husfolket hade fått sig lite middag startades Grållen efter Mattes ordination om mera ström till batteriet. Grålle drog hem kom två små lass med ved under kvällen. Själv låg jag under äppelträdet och njöt av utsikten.

  



Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards