Alla inlägg den 1 september 2010

Av Walters Edénius - 1 september 2010 23:45

Klockan ringde onödigt tidigt före kl 6 i svinottan. Jag förstod på en minas beteenden att det var bråttom. Jag fick frukost och gick ut. Husse och Matte packade i bilen det ena och det andra. De skulle till Drafsån först på morgonen innan de skulle på en s.k storsamling i Rättvik där de flesta av personalen tydligen skall få information om saker och ting. Liksom att de får reda på arbetsuppgifter utöver de vanliga.  Efter denna seans åkte Husse och Matte till Boda och jobbade. Jag var själv bara en liten stund innan Bonden mitt i byn kom upp och jobbade med att sprida dynga på vallen. Det är jätteskönt att han kommer så det rör sig lite här. Hans kor blir alldeles hysteriska när de hör hans bil komma. Då kesar de på vallen fast det bara är jord och dynga där. Bara de får vara med sin Husse. De lägger sig mellan lindorna på höjden i solskenet och idisslar och tittar hur deras Husse knogar i sitt värv. Jag trodde att de mina skulle komma mycket senare men de kom redan vid 16-tiden. Det skulle bli en träff hemma hos oss med det s.k Finnemangsteamet eller vad dom sa. Jag hörde inte riktigt vad dom sa. Hur som helst så dukade Matte stora-rumsbordet och satte igång med att pynta. Jag gick ner i Bûdbacken och kikade lite på sandlådan som var full av getingar och en jättestor bylla. Plötsligt kom det en bil körande. Det satt tre personer i den. Jag fick bråttom hem för att kolla så att det inte var dom i Päkkos. Det kunde ju vara dom med kattorna, och då måste jag hem och vakta rågångarna. Men tack och lov så var min iver onödig. Det var tre av dom som skulle komma till oss. Sedan kom en bil som hör hemma på Nylandsvägen här i byn. Efter en stund kom Svôdkôllor i "Svarta Faran" åkande och då var nog hela gänget samlat. Det var väldigt mycket prat i mun på varandra. Det går inte att urskilja meningarna för en katt.

  

Det var även en hederskyrkvärd med från Finnbacka. När han suttit hela kvällen och såsom jag försökt urskilja vad dom andra pratade, skulle han stiga upp och hade stelnat till i benet som jag känner efter slagsmålet. Jag undrade på en gång om han också varit ut och slagits med något fruntimmer i en granngård? Matte placerade honom mot hans vilja i gungstolen där det finns en ryggmassage-dyna. Han verkade vara svår att få lugn, han studsade upp hela tiden som en jo-jo.

  

Så småningom förstod han att avslappning ger ryggen behag.

Gästerna gav sig senare åter hem till sina stugor. Husse och Matte diskade och jag gick ut och kollade en repa över fäboden så att allt var i sin ordning. Jag känner ett ansvar för stugorna här trots att jag ej kan göra så stora insatser mer än att ta vissa skadedjur.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards