Alla inlägg den 15 augusti 2010

Av Walters Edénius - 15 augusti 2010 21:15

Söndag och sovmorgon till kl. 8.30 Jag sover på altanen. Affes Matte sover i stora rummet och de övriga där de ska. Affes Matte gillar mig så kopiöst så jag känner mig förlägen. Efter frukost enligt sedvanligt koncept gick Husse och jag ut och fortsatte med att panela garaget.

På Bûdgården var det full fart med arbete liksom hos Bud Olas. Husse ville inte sätta igång att spika för tidigt, så han skulle väcka Pajasesborna. De hade ju 50-årskalaset i kroppen. Dagen för övrigt förlöpte i lugn och ro. Matte målade fönster och Husse spikade. Han slog så hårt så det lät som böss-skott. Han trodde det själv, men det visade sig att det var folk som träningssköt nere på älgbanan.

På eftermiddagen kom Far och Mor i Bûdgården upp och pratade en stund om deras gäster. Alltså gästerna som haft deras sängar som lekstuga. Mor i gården var tvungen att tvätta alla sängkläder för att få bort diverse fläckar. Hon tog tre av gästerna i musfällorna i sovrummet under helgen. Jag förstår mig inte på mössens beteende i år. Det är ju onormalt att dessa går in i husen denna årstid. Detta sker ju först när det blivit kallt. Men jag har märkt att det är onormalt rikligt med sorkar och möss. Det kanske är så många så de inte får rum utanför?

Affes Matte skulle åka hem fram på kvällen. Affe längtade ju efter henne. Husse och Matte skjutsade henne till Kärvsåsen. På vägen åter till Bûder tog de och åkte den s.k "promillevägen" från Boda Kyrkby till Bôrrôm. Den är ju väldigt smal mellan Lenåsen och Jutjärn och sista biten innan man når Bôrrôm.

Denna nu gångna söndag var en av de lugnare. Jag har inte så mycket mera att kungöra. I morgon måndag skall Matte ner till Amungen och tvätta trasmattor. Det luktar så gott när hon tvättat med grönsåpa. Husse och Matte skulle visst klippa sig också. Det tycker jag är bra. Jag vill att de skall se välvårdade ut så jag slipper skämmas för dom. Måndagen är också gräsklippardag. Jag ligger mest och vilar i skuggan under luftvärmepumpen. Det är så skönt att slippa solens heta strålar. Bara det blir kväll och svalare då är jag inte att leka med.

Måndag kväll, och Matte målade med järnvitriol. Det är som att måla med vatten. Hon uttryckte i klartext sina åsikter om denna syssla. Husse hjälpte henne med att hålla i stegen. Marken lutar här och där och Matte vill ju inte få en hink med järnvitriol över sig. Hon sa att det stänkte så bra ändå. Med sina vitriol-fräknar påminde hon vid hastigt ögonkast om Pippi Långstrump eller hennes häst, vit med svarta prickar.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards