Alla inlägg den 14 augusti 2010

Av Walters Edénius - 14 augusti 2010 20:00

I går kväll tog jag tre sorkar efter varandra. De mina blev så imponerade och stoltheten steg över normal nivå. Vi var uppe till efter midnatt igår för att se eventuella stjärnfall. Jag såg inte en enda stjärna. I morse sov jag till 9-tiden. Och det gjorde dom övriga också förresten. Vi fick besök av tvenne karlar från byn. Sixten kom först och när han hade gått kom Bonden in och diskuterade skogsbruk med Husse. Sixten berättade om sitt stora 80 års kalas som han hade ordnat nere i Sågen. Han sa att det kom närmare 200 personer inklusive kvinnor och barn.

    

Fram på dagen fortsatte Husse och Matte med att panela en stund. Annica var med mig och vi umgicks hela tiden. På eftermiddagen åkte Matte och Annica ner och hämtade tidningen. Annica skulle hälsa på några i byn som har hundraser som Annica är intresserad av. Arterna heter Lagotto och Spansk Vattenhund. Hundarna brukar normalt vara reserverade mot oknitt, men dom var alldeles stormförtjusta i Annica. Det förstår jag, hon har ett sinne som vi djur märker. Vi förstår varandra och vi pratar med varandra, som inte ni andra begriper. Men jag blir lite svartsjuk om det skall komma hundar mellan oss. Hoppas min kompis Affe talar förstånd med Annica så att hon inte drar på sig en hund. Husse och jag var hemma och panelade lite på garaget. Så småningom kom de övriga hem och började planera för kvällsvarden. Det skulle visst bli kräftor. "Ju finare folk ju mera skit äter dom" så sa en kyrkvaktare till Husse för många Herrans år sedan. Jag tycker detta stämmer bra på de mina, som skall sätta i sig kräftor. Illröda och hårdskaliga spindelliknande skapelser som har en görpåse med en massa grönt äckel och en svart avföringsslang. Tacka vet jag min burkmat som finns att handla på BeCa i Rättvik. I natt när stjärnfallen håller på som allra mest eller därefter kommer folket i Pajases upp och sover ut efter ett 50-års kalas. Deras närmaste granne i Fäboden är en huggorm som bor vid hörnstenen.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards