Alla inlägg under juli 2010

Av Walters Edénius - 15 juli 2010 22:00

Efter att ha jobbat hela dagen så for Husse och Matte iväg på studieresa till Svärdsjö och Enviken för att se hur minneslundarna där ser ut. Dom skall göra en sådan i Bingsjö också och då vill dom väl ha tips. Det är ju ett sånt sjå när människor ska sluta sina dagar. Men jag har hört att i städer så finns det kyrkogårdar även för oss husdjur. Det går framåt.    

  


Det verka vara lugna ställen för människor att meditera i, då de tänker på sina avlidna anhöriga. I Svärdsjö fanns det rör nedstuckna i vattnet som kunde användas som vaser. Men det tyckte inte Matte skulle passa våran kyrkogård. Jag personligen skall jorbegravas. Någonstans här i Bûder där jag jobbat med jakt och passat medan de mina jobbar. Men jag ska nog klösa mig kvar en tid till, för än är pälsen mörkare än Husses strån.

Av Walters Edénius - 15 juli 2010 20:29

Jag har ju lovat att återkomma och redan nu så kan jag meddela att vägrenen ner till byn nu är trimmad och slybefriad. Det var ett j---a slit sa Matte och detta berodde på att hennes nya trimhuvud smälte ihop så fjädern till snöret matade ut en kilometer åt gången. Det var till att åka hem på lunchen och sen låna nya verktyg. Men nu är det alltså klart enligt mitt husfolk. De är så glada att kunna åka Fäbodvägen efter posten och där finns plats att möta små barn på cykel, en och annan som övningskör moped och andra som promenerar med eller utan barnvagn, hundar och stavar. Nu har alla plats. Flera fina stenmurar kom fram bakom skyhögt gräs.

  

Själv sträckte jag ut mig på soffan på altan jag är inte så mycket för det här med att röja, jag går på de stigar och vägar som "nån" har trampat upp.

Matte berättade att hon sett att en man nere i byn som hon kallar "nya" Lindéns Sven också hade smittats av röjarsjuka och gjort jättefint vi Lindéns bäcken.

Nu hoppas hon att flera blir smittade och gör likadant.

Jag bara jäspar och hoppas att vetrinären vaccinerade mig mot röjarsjukan när jag ändå var där i ett annat ärende.

  



Av Walters Edénius - 15 juli 2010 09:16


Matte har odlat lite på våran täppa, rabarber och jordgubbar samt smultron. Det fanns lite att skörda häromkvällen. Gräslöken hade växt sig alldeldes ur rocken så nu är den avklippt och rensad och klippt i små, små delar som ligger på tork.

Det finns mer som växer hos oss också förutom gräset då förståss. Margueriter som Matte inhandlat i Bingsjö Lanthandel i våras har visat sig vara ett mycket lyckat köp, de blommar helt otroligt hela tiden.

  

Idag ska det visst trimmas klart efter vägen ner till våran närmaste granne dvs. den närmast fast boende granne. Det är så trångt efter vägen så när Husfolket hämtat posten och ska åka hem kan de inte ens möta en gående med barnvagn eller de som rastar sina hundar. Det ska visst bli ändring på det, jag får återkomma. Bonden åkte upp till Stursvôdn nyss med hövändaren efter traktorn. Det är inte bara vi som har bråttom med höet.



Av Walters Edénius - 13 juli 2010 23:45

Vilken tropisk hetta. Jag som är bepälsad året om lider denna tid på året, i synnerhet i år. Ni människor kan ju kränga av er överrockarna smidigt men inte vi. Matte stackarn var ute nästan hela dagen på kyrkogården och klippte häck i denna hetta. Dom varnade på radion om att ej vistas i solen mitt på dagen. Dt förstod jag trots min katthjärna. Men Mattes arbete består inte av att sitta i skuggan utan det är bara att gno på. Arbetsledarnas piska viner även i värmen. Vid 14-tiden var det en gravsättning. När den var över satte ett nytt väderhelvete igång. Skyn öppnade sig helt och skaparens kranar flödade utan att strilen var på. Det rann bokstavligt talat på kyrkparkeringen. De krattade sandmönstren fanns inte. Det åskade och blixtrade. Den måste ha slagit ner strax intill Päkkos i Bûder. Efter denna naturens utlösning körde Matte igång åter med jobbet. Hösa igen graven och fortsätta med häckarna. Som grädde på moset vaknade 5 miljoner knott till liv då det tropiska klimatet återtog befälet över Bingsjö.

Husse var i Rättvik och där sken solen och det fanns ingen droppe som föll. Regnet började vid avtagsvägen mot Svarttjärn.

Husse var i Rättviks kyrka och övade med ett brudpar från Ivir Gässbin. De ville lyssna på lite olika musik. Därefter kom Husses äldsta kôlla och övade sång, då hon skulle sjunga på vigseln. Sedan åkte Husse till Enåbacken och underhöll de boende med lite musik. Och det uppskattades verkligen, deras dagar är händelselösa och långtråkiga. Varje liten omväxling mottas med öppna famnar. De sjunger med i alla gamla schlagers från förr. En gammal polis som bor där, sjunger gärna med. Efter låtarna säger han till Husse "Kiitos paljon". Och så frågar han Husse om han vet vad det betyder. "Det betyder tack så mycket" svarade Husse, eftersom han kan några ord på finska. Men då svarade mannen: "Fel! Det betyder skitgubben från Pajala!". Alla skrattade åt hans glada vitsar och musiken fortsatte med "Svarte Rudolf".

Uvbo Hanna kom också in och lyssnade. Hon vinkar glatt och vill att Husse skall hälsa hem till Dalstuga. Husse sa att han sett Patrik vid Storbryggan, då blev hon jätteglad att få höra det.

På kvällen kom Husse och Matte hem till mig och plockade upp efter ovädret allt som spridits för vinden. En av Bondens kor kom fram till stängslet och tittade på Husse som om hon tänkte "Är det dags att komma hem nu? Kom ner och fyll på lite vatten åt min kalv!" Husse gjorde som kon tänkte och kalven kom direkt fram och drack. Tänk vad vi djur är förståndiga. Husse är så glad i djur att han till och med matar fåglarna än. Det är massor av domherrar och grönfinkar som äter solrösfrön. Jag tycker ju domherrar är mat, men våra åsikter delar sig på den punkten. På kvällen ropade Matte att det var flera stenknäckar som var där och åt. Dom är inte så vanliga, men hos oss är dom. Deras skarpa näbbar är lika höga som långa och de bryter itu fröna lätt och behändigt. Husse och Matte satt och fikade på vår sköna altan.

Jag blev så rädd för åskan på eftermiddagen. Den kom så tvärt så jag hann ej hem, så jag tog skydd nere under Nygårds uthus. Jag vandrade hem i långgräset och blev totalt genomblöt. Matte tog fram hushållspapper och torkade mig från nos till svanstipp.

Bud Olas fru med väninna travade i rask takt med ivrigt svängande armar till Bûdgården. De var nog jagade av knott.

Jag fick under dagen en fästing på högersidan av halsen. Den måste jag nog få hjälp med. 

Mattes båda barn ringde i tur och ordning till Matte och gick igenom dagens händelser plus lite till. Nu åskar det i fjärran och nu börjar det regna igen. Hoppas inte det blir en repris från dagens urväder.

Av Walters Edénius - 11 juli 2010 21:30

Söndag och iväg på morgonen för de mina. Det var dags för Husse att spela i Boda kyrka och där skulle en Lônåskôlla sjunga solo, men hon bor numera i Styrsjöbo. Hon sjöng flera folkvisor och det var mycket folk som kom.

  

Matte var hos Affes Matte och hälsade på under tiden. När Husse gick hem från kyrkan kom det en bil full med Bodatjejer och vill ha med honom i bilen mellan de två som satt i baksätet. Husse var lite feg, har det varit jag så har jag hoppat in på en gång. När Husse kom till Prästgpården kokade han pärur och Matte kom och lagade mat. Sedan skulle det bli en tur till Hjortgården för att uppvakta en av Husse mågar. Där höll dom på för fullt med att dekorera en jordgubbstårta. Husses yngsta kôlla hade jobbat på Falu lasarett under natten så hon var lite lagom mosig. Deras dotter Elsa sov middag. Men efter en stund vaknade hon och började leka med Emma och Emil.

      


Hunden Matilda var pigg som en lärka.

  

Under tiden de var borta kom Bonden hit och lånade en svångrem av Husse för hans hade gått av. Det var tur att han visste var Husse hade dom. När de åter kom hem till mig så började det mullra västivir. Det verkade som om det var ett riktigt oväder åt Boda till. Bûdgårdsfolket kom upp och småpratade en stund, men strax så bröt det ut en väldig blixt och en knall. Jag stack direkt. Det gjorde även Bûdfolket. Det kom en hemsk störtskur och kraftiga stormar. I Boda hade det blåst omkull två jättegranar på kyrkogården, som fallit rakt över järnstaketet. Detta staket fick en konstig form efter den olyckan. På Boda Gammelgård hade ett par träd blåst omkull över Hemvärnsgården. Flera äppelträd läng Björkallén hade delat sig. Bakom Mikaelsgården vid prästgården hade två lönnar blåst sönder. Det måste ha gått en tromb över Boda som gått över kyrkogården tvärs över skogen mot Silverberg och skördat åtskillig skog på sin rutt. I Boda var det strömlöst liksom här hos oss, men bara en kvart här. Päkkos Far med sin väna kvinna anlände till sitt hus. Pajases folket lämnade sin gård för att åka hem till Rådmansö. Men de lovade att komma åter om en månad. Bûdgårdssonen med sin pingla har också kommit hit. Nu är det åter befolkat i vår härliga lilla by.


Av Walters Edénius - 10 juli 2010 21:19

Det blev torsdag men mitt husfolk verkade inte ha någon uppfattning om det eller att deras katt inte fått frukost, de sov som döda tills jag tröttnade och skrek i.

De for upp tvärt, frukost till alla och sen drog de iväg mot Bingsjö. Städdag.

      


RagnKjells och alla de andra var i full gång med städningen. Vid kyrkan var det inget skräp att tala om och några besökare ville titta på kyrkan fast den inte var städad. Eftersom regn är utlovat till nästa vecka tog Matte beslut att klippa gräset och spara innestädningen till någon kommande regndag.

Många besökare hade som vanligt lämnat Bingsjö redan tidigt på torsdagen, men en och annan tapper spelman höll fortfarande igång, som denna kvinna med sitt dragspel.

  

När dagens förvärvsarbete var avklarat provades vattentempen i Amungen och årets trasmattstvätt inleddes, en mindre provtvätt på torsdagskvällen innan knotten tog över bryggområdet.

  

 Ett kortare arbetspass på fredagen innebar att resten mattorna blev rena under påhejning av "nya"  Elfrid och hans barn som varit på fisketur med sin båt.

Det var vissa problem att ta sig in i båthuset på grund av ståndet. Alltså vatten-ståndet i Amungen. Det gick inte heller denna gång, fast Axel öppnade dörrarna med möda.

  

Mattorna kom därefter hem och hängdes kors och tvärs och nu är det minsann torkväder, inget att klaga på.

  


På fredagskvällen inleddes en provkörning av nya trimhuvudet till röjsågen, vägrenen ner till postlådan ska få sig en riktig avhyvling.

Hela lördagen gick åt till detta äventyr och nu när det blivit tyst ska jag ta mig en promenad nerför Budbacken och kolla resultatet.

Av Walters Edénius - 10 juli 2010 21:15

Idag lördag blev det slåtta för oss och Grållen fick följa med och andas nyslaget hö. Matte hade packat matsäck och fika i kylväskan och Husse packade dyngkärran med trimmer, såg, räfsor och slysax, extra bensin och myggmedel. De hade slagit dikeskanterna på Bûdvägen på båda sidorna ner till Hästkasbåkkan igårkväll. Nu skulle fortsättningen äga rum ner till Rockavägen. De ställde ekipaget bredvid Nygårds Nisses generalpass, för att utgå därifrån ner mot Vilstensbacken. En manlig löpare kom springande tur och retur Bûder. Sonen Mårsén med maka gjorde en rask promenad samma väg för att sedan svalka sig i Amungen. En av Päkkos söner med kvinna gjorde en lusttur under dagen. Matte var klädd i overall, kängor och visir och + 25 grader. Husse krattade upp och plockade bort kvistar samt klippte med busksaxen. Vid Rockakorsningen kom Bonden med laddat aggregat bakom traktorn för arbete på fäboden. Bûdgårdsfar och mor kom körande från Hufvudstaden under eftermiddagen för att vistas här en period. Husse och Matte hade då fortsatt mot Ponderosa, men plötsligt tog tråd och ork slut där det behövdes som bäst. Bonden slog ner en hel del med aggregatet då han var på hemväg. Det var en lyckad dag för de mina, även för mig som njöt av livets goda hemma.

Av Walters Edénius - 7 juli 2010 23:45

Nu kan man säga att det är en riktig by där vi bor. Det är folk i fem gårdar och till helgen kommer far och mor i Bûdgården så då blir det folk i ännu en gård. Det är ju Bingsjöstämman idag onsdag. Det är full fart i kyrkbyn, det hörs ända upp till mig hur musiken vibrerar i luften. Husse och Matte åkte vid halv åtta tiden. Matte skulle rensa häck och Husse skulle till Rättvik först på ett personalmöte och sedan till Boda och jobba med annat. Jag höll ordning här hemma och räknade med full redogörelse från de mina, när de väl kommit hem. Det var som vanligt tänkt att det skulle vara handikapp-parkering vid kyrkan. En vilsen kvinna hade åtagit sig att passa grindhålet så inga andra än funktionshindrade fick passera. Inte ens folk som skulle sköta sina gravar fick åka dit, för då antog hon att dom ljög. Inte ens dom som hade sitt arbete där skulle få parkera där. Husse blir vrång av sånt och åkte in genom det andra grindhålet. 

Husses äldsta kôlla med familj kom och hälsade på. Då var det glass som gällde.

    

Det skulle bli konserter av Kalle Moreaus och hans bröder (inte Kalla Anka och hans vänner). De var väldigt trevligt att få jobba med dom tyckte Matte, lite omväxlande med annat folk i kyrkan. Rara människor bröderna Moreus.  

Ett par från Dådran ledsnade på att köa utanför kyrkporten. De satte sig på trappan till Mattes verkstad i skuggan.

  

Musikerna drog fullt hus och hade två föreställningar. Matte vaktade dörren till kyrkan när det var fullsatt. Ändå fattade inte folk att det var fullsatt. Matte hade satt en skylt framför dörren där det stod "Konsert pågår v.g respektera musikerna". När det kom äldre par så var fruntimmerna värst, de var ej läskunniga, de trotsade på att tränga sig in i alla fall. Gubbarna skämdes och gick därifrån.

  

Affes Matte och hennes farsa kom på motorcykel hit till stämman. Dom kör en Yamaha XT 7x40R en riktig värsting.

    

Dom tyckte nog att det var kul på stämman kan man ana på deras miner.

  

Det finns många olika sockendräkter att beskåda på stämman undrar just om damen ifråga kommer från Trosa eller Byxelkrok.

  

Little Andrew and the Rytm Boys på Päkkos linda, Ni som vill höra dom igen har chansen i Boda Kyrka söndagen den 1 augusti kl .18.00



En som inte tänker komma är den här vovven han gillar inte musik och har satt sig i ren protest. Han vill nog gå in i kyrkan som det ser ut, kanske gillar han psalmsång.   

  

Det dansades och spelades och dracks öl och annat till solens uppgång.

Den här mannen är redo för enbenspolska från Bingsjö.

  

Ordningsvakterna patrullerar och ordningen var mycket god detta året.



 

Även kön till Baja Maja verkade fungera utmärkt. 




    

  

Bingsjö Brandvärn hade som vanligt hjälp av brandkåren från Rättvik. Det är ju lite körigt för Bingsjöborna att både vara arrangörer/värdar, festprissar och ha brandjour.

  

Husse erbjöd sig att ställa upp som vik Chafför för kvällen, han körde ju lastbil i fjol vid den här tiden ( se bloggen från 2009)  Forts följer imorgon.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards