Alla inlägg den 18 juli 2010

Av Walters Edénius - 18 juli 2010 23:45

Jag förstod tidigt på morgonen att idag blir det lång dag för Husse och Matte. Matte packade matsäck för hela dagen och fika. Den årligen återkommande trio LiGoLi från Haninge var här och skulle medverka i Boda på förmiddagen och i Bingsjö på eftermiddagen. Det är ett skojfriskt gäng. Jag träffade två av dom i fjol när de var här. Mannen har jag bara hört talas om. Solisten i gänget är bördig från Källassen och Finnbacka så därför vill hon gärna hit. De brukar övernatta i hennes fars stuga vid Lassas nere i byn intill Amungen.

  

I Bingsjö kyrka strömmade det in folk, fritidsboende och bybor samt turister. Husse spelade till psalmerna och en av besökarna tittade upp på läktaren som om han tyckte att nu får Husse slå av fläkten, det låter för illa.

  

Musikerna spelade ett medley på Astrid Lindgrens sommarvisa "Du ska inte tro det blir sommar". En liten flicka (med rötter i Lamborn) satt längst ner i kyrkan. Hon kände igen melodin och sjöng med.

  

Vi har en jättefin kyrka i Bingsjö. Egentligen borde det vara en vigselkyrka, men folk tycker att det är så långt hit. Så tycker nästan alla Rättvikare, det är bara det att det är lika långt för oss att åka till Rättvik.

    


Jag hade det lite ensamt under dagen. Det var ju en och annan besökare hit. Bor man i fäbod räknar folk det som allmän plats och åker upp och vänder, så som man inte gör i vanliga byar och platser. Men det får jag väl ta, jag kommer alltid ihåg registreringsnumren eller hur dom luktar. Damer som kommer i bil luktar eau de cologne och karlarna rakvatten, svett eller diesel. De som vandrar hit eller cyklar luktar skitiga kläder och fotsvett. Vi katter känner ju igen folk på det viset. Under dagen var det ett herrans liv på vägen upp, någon körde med en fyrhjulig maskin och sladdade i gruset på fäbodvägen. Ekipaget vände vid Hästkassbåkkan, för de kom inte hit upp. Nu skulle Husse bli vansinnig tänkte jag, han som är så rädd om gruset på vägen, han går ibland och krattar vägen för att inte gruset ska försvinna ner i dikena. I morgon blir det nog mera "befolkat" i kohagen i Bûder. Bonden mitt i byn kommer nog med ett par spännande individer för att berika beståndet. Husse brukar hjälpa till att vattna dom. Det är fortfarande befolkat i stugorna hos oss. Det är jätteroligt att det rör sig över allt när jag är hemma ensam. Både bakom och framför. Och så skall det förbli minst en månad till. Jätteroligt! Grannarna i Bûdgården kom upp och hejade en kväll och fikade lite. När de skulle gå hem så såg Bûdgårds Far en stor huggorm ringla sig över vägen mellan vår uppfart och Nygårdskorset. Där har dom en "övergång". Husse och Matte har sett ormar på stigen ner till korladu också. Jag har varit nära att bli biten, men jag är fortfarande snabb. Stenröset i hagen är ett viste som heter duga när det gäller huggormar.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards