Alla inlägg under juni 2010

Av Walters Edénius - 4 juni 2010 09:30

Jag har åter intagit vindsrummet för min dygnsvila, därifrån har jag full koll på vad som händer nere i köket. Samtidigt är jag osynlig. Jag känner att åldern tar ut sin rätt. Husse och Matte har nämligen inte bytt trapp upp till loftet, utan det är samma trapp eller stege som varit i huset hela tiden. Jag kutar lätt upp på vinden, men när jag ska ner och är stel i bena, då måste jag gå serpentingång på stegen.

  

Matte har gjort iordning en dyna i en gammal skrivbordslåda. Det är helskönt att ha detta rum som en sommarstuga för mig själv.

Husse hängde med Matte idag på förmiddagen ner till kyrkogården och hjälpte henne med planteringslådorna. Till kyrkogården kom det en skolkamrat till Matte. Han hade sin röda traktor med sig och han hjälpte Matte med att flytta grus. Fast det var så kallt och blåsigt denna fredagmorgon så var han iklädd i sportiga shorts. Han var inte alls så hårig om bena som jag, ändå frös han inte som jag gjorde. Närmare lunch-tiden var Husse och Matte åter på väg hem. Rockavägen var antingen nygrusad med damm-mjöl eller också skrapad. Det blev ett jättemoln efter bilen fast de körde med knappt styrfart. Vid Gengasvägen mötte de en hamper lite kvinna med en lika hamper hund. Kvinnan bor ihop med sin syster nere på Nylands. Hon hade lite konstiga matvanor. Hon gick och åt granskott från träden. Husse och Matte trodde det varit älgar framme och ätit på träden, men det måste vara hon. Hon vill säkert berika korvdieten med dessa grönsaker.

Väl framme vid Fäbodvägskorsningen står Bonden mitt i byn med huvudet under huven. Han justerade saxventilen och insprutningen till karburatorstaget. Hans väna kvinna sitter vid ratten. Hon gör en rivstart och sätter fart mot Bûder. Bonden själv kommer Husse och Matte till mötes och gnuggar dammet ur ögonen. Bakom vår bil kom plötsligt en stor grusbil med Mattes skolkamrat i. Han skulle köra på grus på vägen efter grävskopans arbete i höstas. Skolkamraten var en riktigt skicklig chaufför. Utan risk tog han med sig Bonden mitt i byn och körde den samala vägen mot Bûder och började grusa en bit efter Hästkassbåkkan. Det blev en jättefin väg. Han vände vid Nygårdskorset och stannade kvar en stund och småpratade med Bonden och hans duva.

Hemma hos oss var det matdags och Husse bytte om till svart kostym. Han skulle åka till Boda Kyrka och spela på en begravning efter en kvinna som var född i Kiruna. Den kvinnan var säkert en av de få i Boda som kunde tala mäenkieli. En finsk dialekt i Norra Sverige. Matte var hemma hos mig under tiden och städade stora rummet från golv till tak. Jag stängde in mig i uterummet och slappade på en av stolarna, och jag undslapp höra dammsugaren och dess verkningar. Jag låg och njöt av de vackra äppelblommen från Ricards sommarfruktträd. Affes Matte, Annica har också ett äppelträd, men det blommar senare då det är vinterfrukt.

      

Vilken fin natur vi har. Husses barnbarn Elsa ringde och ville komma och hälsa på en stund. Husse blir så glad när barnbarnen ringer och pratar. Det var jätte-otur att Husse måste åka och jobba precis då. Elsa vill så gärna komma och hälsa på. Hoppas det passar bättre framgent.

Matte jobbade och slet hela eftermiddagen. Hon tvättade också och strök skjortor. Husse hade gått och inhandlat fyra vitskjortor som hade firmastämpel på bröstfickan. Det föreställer pastoratets kyrkor. Dessa hade en så hård behandling från början så dom måste tvättas innan de var strykmöjliga. I går kväll putsade hon alla fönster på altanen runt om. Vilket göra! Men nu ser vi bättre ut än förut!! Under tiden höll Husse på att misshandla kyrkorgeln i Boda. De hade önskat ett musikstycke som var väldigt ovanligt "I Midnattssolens land". Den var jättesvår att anskaffa. Den fanns att skaffa från ett numera nedlagt musikförlag i Stockholm. Vilket detektivjobb! Men Husse tyckte det var en tillfredställelse att kunna hjälpa de sörjande med den musik de önskar. Husse tycker att det är A och O att tillmötesgå anhöriga med den musik som berör dem. På hemvägen stannade Husse i Bingsjö affären och handlade. På parkeringen stod en bekant folkvagnsbuss från Ovanmyra fylld av utländska plantsättare. De såg så trötta och ledsna ut. De var nog här och jobbade mot sin vilja. En tidigare elev till Husse från Boda kyrkskola, som han hade i musik för flera år sedan, var tydligen deras förman. Inne i affären träffade Husse åter Bonden och hans duva. De slängde käft en stund om livets allvar och världens framtid. Bakom disken stod min kompis Gullis snälla matmor. När Husse kom hem med varorna och posten så kom Matte glad i hågen och sa att nu är hela rummet färdigt, nu är det bara bron och ganthuset kvar. Vilken dag! Det är inte slut än. Efter att de åt kvällsmat for de åter iväg ner till kyrkogården och jobbade med planteringslådor, så att allt skulle vara förberett till nästa vecka då alla plantorna ska ner i jorden.

Nere på Prästgårdsvägen gungade två kôllor och deras farmor och pappa gick omkring och njöt av vädret.

Äntligen dags att åka hem på allvar. I Hesskassbåkkan (Hästkarlsbacken) mötte de en av kyrkvärdarna i Bingsjö med svärmor, mor och två döttrar + en kompis till dem från Altsarbyn. De hade varit till Bûder och plockat liljekonvaljer. Jag hörde dem när de gick runt Hilmas, barnen var så högljudda att fågelsången tystnade. Eventuella björnar flydde nog tacksamt till Finnbacka. Husse och Matte gick också ut en sväng och plockade liljekonvaljer. Husse gick och vattnade Päkkos´ nysatta bärbuskar så dom inte slokade.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards