Alla inlägg den 25 juni 2010

Av Walters Edénius - 25 juni 2010 21:45

  

Min Matte hon har så mycket konstiga ideer. Igår skulle Husse åka till Enviken efter ett paket och Matte skulle åka med för på vägen dit skulle det prydnadskrattas på kyrkogården, (hon hann inte dagen innan, för då var det ju boksläpp i byn) hon jobbade fast det var ledig dag. I alla fall, på väg hem från Enviken såg hon en skylt med Loppis och beordrade genast Husse att stanna. Besöket där skulle visa sig vara mycket lyckat. Precis det Matte letade efter stod där på en hylla och väntade på henne. Ni kan inte gissa vad det var som skulle inhandlas... två spetsglas...?? 10 kr för båda.

Nu ska det bli fest trodde jag. Bevare sig väl för eländet tänkte jag, man har ju stött på en och annan överförfriskad midsommarfirare förut.

Mina farhågor visade sig vara onödiga för Matte skulle bara göra en prydnad till trädgården. Hon limmade de båda snapsglasen och en flaska på ett "silverfat" och nu står det så prydligt där på trädgårdsbordet. Vi har visserligen ingen berså men under rönnarna vid lillstugan kan man ändå förnimma en känsla av lummighet.

Jag och Husse kan ju gå dit och ta oss en jamare fast det bara är jag som kan jama. Hoppas att alla har en lika lugn helg som jag.

  

Idag på förmiddagen var det flickor från Bûdgården ut på ängen och plockade blommor, de skulle linda av olvon en krans? Strax efter midnatt till idag så kom Sonja körande med sin nya rumän. Vid 2-tiden på natten kom Pajases-folket. Den tiden var det bara att krypa ner i sängarna direkt för att få några timmars sömn. Hon som kom med rumänen hälsade på oss mitt på dagen "jag vill se hur ert chateau ser ut" sa hon. Så småningom for Husse och Matte i väg till Hjortgården i Vikarbyn för att träffa Elsa, Emma och Emil. Där vankades det jordgubbar. Husse gick ut en sväng där och blev anfallen av 1000 tals bladlöss. Jag vet inte varför han var så aptitlig, fikonlövet syntes ju inte. Efter diverse procedurer och strippande så for de till Boda Kyrka för att ringa iväg spelmanslaget, girlangerna och alla midsommarmänniskor klädda i bodakläder. De gick i procession till Gammelgården. Under tiden åkte Husse till Affes Matte, som ville komma och hälsa på mig över natten. Hon gillar mig och hennes fingrar kliar mig under hakan så skönt. Vi var uppe ganska länge. Under tiden fick Matte larm om att en däckare i kyrkan hade utlöst och att det sirenen ljöd hej vilt. Matte och Husse hade druckit två glas vin till maten, så det blev lite turbulens hur hon skulle komma till kyrkan. Dom enda som var i körbart tillstånd i fäboden var Päkkosfolket, så mannen där skjutsade Matte. Framme vid kyrkan var det aktivitet värre. Såväl Rättviks brandkår var där liksom representanter från Bingsjö. Det var nog bara jag, Budkatta, som var vit i blåset. Jag tar en annan sorts "jamare"!


Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards