Alla inlägg den 20 juni 2010

Av Walters Edénius - 20 juni 2010 23:45

Matte körde hårt med städningen idag på förmiddagen. Det är inte lätt att hinna med allt när det är midsommarvecka. Det ska vara fint överallt denna vecka. Jag får inte håra ner då??? Så fort jag har lagt mig på en stol så blir det lite hår, och då är Matte där och borstar bort det när jag vänt ryggen. Jag trivs också när det är rent och snyggt, det värsta jag vet är att ligga på någon dyna längre perioder som blir solkig och full med hår och fällningar från mig. Men det sker inte hos oss. Jag är alldeles för hygienisk för det. Matte skurade golvet i köket och lade på alldeles nyköpta mattor, ljusa som en sommarnatt. Nu får Husse hålla ordning på sina skitiga skor liksom jag med mina tassar. Vi gjorde iordning lite på altanen också. Husse och Matte spände upp linor runt väggarna så det går att sätta upp solskydd, jag låg under tiden på en fåtölj därute och höll dem sällskap. En liten vit prydnadshäst råkade falla i golvet och gick i bitar när stållinan sprätte till. Det var skönt att det inte var jag den här gången.

På e.m efter lunchen klädde de mina upp sig i högtidlig stass, alltså sockenkläderna. I Boda kyrka skulle spelmanslaget och kören sjunga in sommaren. Det är inte lätt att rymmas i sockenkläder förstår jag. Tänk att klä på sig en hel byggsats med paltor. Dom såg alldeles instängda ut, men det var färggrant.

Det var ca 200 personer i kyrkan hörde jag. Även Bingsjöfôlk kom och lyssnade. Sedan var det Rättvikare, Bodabor och en del turister och sommarfolk. Husse ledde kören och Matte sjöng i sopranstämman en hel hög med sommarsånger.

    

Efteråt hade kören fika med tårta och umgicks lite mera avslappnat. Husse blev avtackad av kören för terminen och fick en fin hemvävd löpare i samma färger som Nittsjöporslinet har, blå, brun och vit. Den var vävd där Dahl Stefan jobbar på Enåboden. Kanske rent av Stefan har gjort den? Stefan är från Boda och hans far Edvard, numera saligen avliden, var kyrkväktare i Boda kyrka för mänga Herrans år sedan. Stefan brukar ringa Husse till och från och fråga om hur olika psalmer går, alltså vilken melodi dom har. Ibland ringer telefonen och då kan Husse utan skyddsnät sätta igång och sjunga en psalm, då är det Stefan som ringer.

Jag var ute och mötte Husse och Matte när de kom hem på kvällen. Det var väldigt knôttut så vi blev inte så länge ute.

Bonden mitt i byn har fått tillökning i familjen och föremålet ifråga var jättefin. Det är bara att gratulera. Mera om detta en annan dag.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards