Alla inlägg den 19 maj 2010

Av Walters Edénius - 19 maj 2010 16:25

Ja jag skulle ju vakta huset i natt från altanen. Men jag somnade om och vaknade inte förrän vid 8-tiden då Husse och Matte skulle åka iväg och jobba. Det var säkert två personer som skulle kika efter björnar. Det är ju tre björnar vid lindan nere i byn fortfarande. De går dit i skymningen och sedan ligger de i skogen mot skjutbanan på dagarna och vilar.

Idag har det varit ruggigt och regnat en del på eftermiddagen. Matte var hem en sväng och hade några bekanta med sig som skulle se hur vi hade det bland all ved och jord.

  

Jag kikade lite på dom från håll. I går kväll tjärade Matte ner sig igen fortafarande i något träaktigt. Hon tjärade skaklarna som humlen ska klättra upp i under sommaren. Humlen har redan börjad sträckt på sig, flera cm dagligen.

  

Det luktar så gott om tjära, som en gammal eka. Matte ska tjära ett par skaklar till som Bodasnickarn satte upp på gaveln.

Husse var förresten i måndags på en lusttur till Hållberget med Bodadiakonin. Det var en hemlig resa som Mangrant ordnat för kvinnfôlket. Tur med vädret var det också. Vi fick vara på Smårs Stigs tun mot dammen. Det var ett 20-tal quinnor i sina bästa åldrar. Ollas Hans med kompisen John grillade korv, en del lapade sol andra satt i skuggan och lyssnade på fåglar.         

Kaffe det är mitt liv det brukar denna Åskôlla säga eller så kallar hon kaffedags för "Nu tar vi oss en bönestund".

  

Husse berättade för mig hur trevligt dom hade det, det var som att släppa ut en hög med ungdjur på bete efter vintern. Dom hoppade och kesade på ett ben i taget. Nu ska jag ut en sväng till vallen här ovan och spana efter sork, nej jag gör så här: Jag går ner till Bûdgården i stället. Jag fick ju jakträtt där i helgen, fri avskjutning mellan husen. Nu blir jag nog lika stinn som Husse.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards