Alla inlägg den 24 april 2010

Av Walters Edénius - 24 april 2010 20:00

Idag på eftermiddagen skulle det vara kalas hos Affes Matte i Kärvsåsen, eftersom hon fyllt 23 år. Men innan dess på förmiddagen var Husse i högform med vedkapen och klyven. Han hade öronlurar med radio i, så han lyssnade på melodikrysset under tiden och tog konstiga danssteg till vissa bitar. Matte var inne och tog rätt på tvätt samt bakade en morotskaka att ha med sig till Annica, som gillar den sortens fikabröd. Plötsligt så stod det en silverfärgad herrgårdsvagn på vår backe och ut klev två kompisar från Rättvik med pinfärska wienerbröd från Bingsjö Handel. Skönt att det kom någon tänkte Husse så det blev kaffepaus. Främmandet, som är riktiga naturmänniskor och fågelskådare, hade varit och kikat på rariteter inom fågelvärlden, sedan hade de sett vargskit på Dådransvägen. Jag gick in på altanen och lyssnade när dom pratade. Eftersom kvinnan sjunger i Husses kör, så blev det mycket sådant prat, förresten det har mannen gjort också på Påskdagen i Bingsjö. Efter det att främmandet åkt mot Rättvik, så riggade Husse och Matte om till gåbortkläder. Jag hade gärna velat följa med och grattat föremålet i fråga, men jag gillar inte bilåkandet. Efter Kilburakan innan man kommer till vägskälet mot Olersbûder håller dom på och avverkar och skogskörarna har lagt en stor hög vid vägkanten.

  


Husse skjutsade över Matte till Kärvsåsen, för att hon skulle fixa iordning lite. Husse åkte under tiden och tvättade bilen samt hämtade fördelsedagsbarnets mormor. Affes Matte var jätteglad för presenterna. Hon fick en kamera och som ni ser håller hon jämte föräldrar på och kollar intruktionsboken.

     

Matte kunde inte låta bli att kamma pälsen på min kompis Affe. De kammar pälsen var och varannan dag, så han är jättefin och det finns inga tovor i pälsen.

    

Efter detta kalas var det dags för dem att åka hem till mig. Jag väntade att de skulle komma och göra mig sällskap resten av kvällen. Det var så spännande att höra hur det var och hur de kalasar på andra håll. I morgon är det ved-dag hela dagen, så då får vi rå om varandra alla tre. Härligt.


Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards