Direktlänk till inlägg 30 mars 2010

Påskkäringar

Av Walters Edénius - 30 mars 2010 18:31

Det är tur att jag är född med starkt hjärta. I morse gick jag ut efter frukosten. En sväng mot garaget. Jag förstod att Husse och Matte skulle iväg, eftersom motorvärmarsladden satt istucken i bilen. Jag brukar ta en repa till garaget på morgonen och spana efter möss. Utan någon fångst gick jag åter in och Husse och Matte var på väg ut och jag fick se ett utklätt kvinnoväsen till Påskkärring liknande henne som vi har på altanen.

  

Husse hade gul kavaj, plommonstop och tuppslipsen. Nu är helvetet nära tänkte jag för mig själv. Vad står på? Men de berättade att det skulle till Bingsjö bystuga på en förmiddag som handlade om påsktraditioner och att den som ville kunde komma uppklädd till gummor och gubbar. Aha! Det lät ju skrämmande och människoroligt. Jag tillbringade dagen hemma i lugn och ro. När jag satt på högsten ute vid vår parkering hörde jag en fyrhjuling komma åkande, den svängde av stickvägen vid Hästkasbåkkan, sedan kom den åter och åkte upp mot oss. Kommer det främmande nu när jag är ensam, tänkte jag? Men den vände nere vid Nigårds. Det var nog har som bor nära Pussen tror jag. Sedan hände det inget speciellt. Innan jag gick in följde jag Husses spår sedan i morse dån han gick till Päkkos. Han var dit och slog på värmen, då de kommer ut till Påsk.

När de mina kom hem senare på eftermiddagen så pratade de och ventilerade höjdpunkten i bystugan. Det var flera som hade hörsammat deras vädjan om att klä upp sig till detta.

Ett stiligt par uppe från trakten kring Svôdn i Bingsjö kom dit och en Dalstugakôlla dansade med mannen till tonerna av "Marina, Marina", som Husse spelade på piano.

  

Alla som kom klädda ställde upp sig och plev fotograferade. Fotografen hade svårt att få ordning på dom fnittriga käringarna och gubbarna.

  

Hon på bilden här nedan skulle jag inte vilja möta i mörkret. Jag ryser när jag ser det blåaktiga skimret i ansiktet.

  



 

    

Efter denna lyckade förmiddag åkte Husse i samma klädsel vidare i Backåkerns Äldreboende i Boda Kyrkby för att spela på en andakt. De boende tyckte han var väldigt stilig. Prästen tyckte att han såg ut som Påskkyckling. Husse hade ju som sagt en gul blazer på sig. På vägen hem åkte Husse genvägen över Lidberget ut på Bingsjövägen. När han skulle svänga ut vid Tora Motlut så släppte han förbi en grå citroën. Det var en stor skåpbil som påminde om en servicebil. Men det fanns inte firmanamn på dess sidor. Han tyckte det var en kvinna som körde och att det var en man vid sidan? På skoj kollade han bilnumret. Hör och häpnad!  Numret tillhörde en traktor nere i Hörby i Skåne. Husse hade aldrig sett en liknande traktor tidigare. "Traktorn" svängde snabbt av på Dalforsvägen och Husse åkte vidare hem.

 
 
Ingen bild

elvira

30 mars 2010 19:44

Va´kul ni verkar ha när ni klä´r ut Er ! Jag gillar det, men det är ju inte så ofta det bjuds tillfälle till det numer. Ni är underbart vackra i Er utstyrsel.
Glad Påsk tillönskas Dig o Din Husse o Matte!
Tack för Dina spännande inlägg!

 
Brittis

Brittis

30 mars 2010 23:10

Jag må då säga att ni firar påsk ordentligt där uppe i finnskogarna. Men det är klart - folket därikring har väl ända tills helt nyligen slutat åka till Blåkulla. Eller ni kanske håller på än? Å du sitter på kvasten?

http://brittis.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Walters Edénius - 21 november 2017 10:45

Idag var det på förmiddagen en tematräff i Bingsjö bystuga. Slipsar var temat och folk hade tagit med sig en och annan från gömmorna. Matte hade riggat upp en klädställning så det gick bra att förevisa kreationerna. Husse har samlat slipsar i många å...

Av Walters Edénius - 8 oktober 2017 18:00

Söndagkvällen innan ordinarie älgvecka, hölls en traditionell älgmålsbön i Bingsjö kyrka. Den har firats alla år sedan starten under 90-talet med prästen Fredriksson i ledningen, nu är det hans efterträdare Rudman, som håller i Finnmarkstrådarna. På ...

Av Walters Edénius - 22 augusti 2017 15:45

Här hemma i närheten av tomten bor huggormen Botvid. Den kommer åter varje år och blir längre och fetare för varje 12-årsperiod. Han har dessutom sin kvinna som han ormar sig runt. De trivs bäst vid Olanders Lissrutan. Där härjar dom fritt och på eft...

Av Walters Edénius - 3 juni 2017 20:46

   Idag åkte Husse och Matte iväg alldeles på morgonen. Men innan dess var Matte ner till Bûdgården, för Bûd Far skulle ha hjälp med sin termostat. Jag fattade inte det, men han hade kanske feber. Bonden kom nerifrån Hilmas för han hade givit djuren ...

Av Walters Edénius - 25 maj 2017 07:30

Tidigt på Kristi Himmelfärds dags morgon åkte Husse och Matte till Skoglundsgården i Enviken (Björkboda by). Där skulle det traditionsenligt firas en gökotta med efterföljande gudstjänst i samlingssalen. Bosse var redan där och såg till att allt var ...

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards