Alla inlägg den 4 februari 2010

Av Walters Edénius - 4 februari 2010 22:30

Husse och Matte var uppe tidigt och klädde sig för begravning, det såg jag på direkten. De for iväg med bilen. De brukar inte bli borta så många timmar när de är klädda så. Om inte annat så brukar de komma hem för att byta kläder innan de drar iväg på nästa uppdrag. Idag skulle det visa sig att det inte var en vanlig jobbarbegravning de skulle på, utan till Bromma, i Stockholm, för att begrava en kusin till Husse.

Tur att det hade snöat och att plogen från byn kom och väckte mig annars hade jag kanske svultit ihjäl eller gjort på mig. 

De mina kom inte hem förrän sent, sent på kvällen. De hade en del att berätta. En hel del släktingar som Husse inte sett på väldigt länge var där och det var, trots begravningen, trevligt att återse dem igen. Matte som är lite yrkesskadad av sitt kyrkjobb kunde berätta att i valvtaket på Bromma kyrka hängde en ring av trä-änglar från slutet av 1600-talet. Otroligt vackert enligt Mattes smak.

  

Där fanns också ett älghorn upphängt, det var väldigt orginellt med en Diana i mitten. Matte tyckte detta var så orginellt så hon började kolla efter fler ovanligheter och hör vad hon berättade för mig.

  

En av målningarna på väggen hade en katt och råtta avbildade och det var nog det ovanligaste jag har hört talas om. Kan ni tänka er, katt och råtta, som vägg- målning i en kyrka! Ja ni får se själva!     

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards