Alla inlägg den 1 januari 2010

Av Walters Edénius - 1 januari 2010 13:52

Det blev ingen familjedag som jag trodde. Matte och Husse for i väg till Boda under f.m Husse skulle jobba där på sin expedition och sedan spela i kyrkan. Matte hämtade sin mor för vidare transport till Falun där det skulle firas. Mattes kusin hade kalas då hon nått den skyhöga åldern av 50 år. För mig låter det väldigt antikt eftersom vi inte når den åldern. Det var flera ur samma släktgren samlade och det ventilerades om allt och alla som det görs när man så sällan kommer ihop. 50-års quinnans dotter hade visst gått och förlovat sig. Det var jag också en gång i min ungdom tills jag blev kastrerad, då ville ingen kattfröken ha mig, för alla var ju så angelägna om att avla av sig ungar. Nu tror jag ju inte denna aktuella människofrökens hane är kastrerad. Sedan hade dom en grötmyndig katt, som visst trodde att han var VD för Vägverket. Katten var ju inte som jag en vanlig bondkatt av mas-typ, utan en Norsk skogskatt, som lagt sig till med olater, som att gå på bord och bänkar helt ohämmat. Sådana tilltag hade jag också i ungdomen men min Lillmatte talade om för mig vad som är rätt och fel i vårt hem. Nu behöver ingen skämmas för mig, jag kan uppföra mig civiliserat. Jag blev alldeles chockad när jag fick höra att den Norska skogskatten satt kvar mitt på gatan och slickade sig i rave när det kom bilar. Bilisterna här skulle inte stanna om jag gjorde det, men tydligen så är bilisterna på Rörosvägen lite undfallande. Under tiden var jag hemma och hade det lugnt i värmen från min kamin och öppna spis. Husse var i prästgården och jobbade och gick sedan till kyrkan för att spela på nyårsbönen. Matte skjutsade hem sin Mor som ivrade iväg till en tjejträff i Silverberg där de skulle slå runt de sista timmarna på detta år. Matte, Husse och "Lillmatte" åkte hem till mig. Dom hade köpt hummer, som dom satt och slaskade i sig. Husse drack en starköl. Han tål inte malten, han blir röd i ansiktet och börjar prata högt. Strax före kl. 24.00 åkte de fram till kyrkan för att ringa in nya året.

            

 

Matte iklädd i svart lång kappa med huva ringde bägge klockorna. Hon såg ut som "Körkarlen" i Lagerlöfs roman. Det började sedan smälla och vackra fyrverkerier från Dalstuga och Svôden i Bingsjö lyste upp natthimlen. På hemresan gjorde de en tur längs bygatan i Dalstuga där varje tomtägare broderat vägen med maschaller. På så sätt var hela Dalstuga upplyst. Hemma igen och natti-natti. "Lillmatte" låg på golvet på en madrass i nya rummet. Jättebra! Jag kröp ihop med henne där. Det var helmysigt att ha någon i samma nivå. Jag försökte under natten få liv i henne, för jag ville ha lite kontakt. Hon vaknade till från sin törnrosa-sömn och började kela med mig. Det blev jag ånya sömnig av och sedan slocknade hela huset till kl. 9 på årets första dag.

 

 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards