Direktlänk till inlägg 22 december 2009

Julmat på spisen

Av Walters Edénius - 22 december 2009 20:34

I morse kom vi inte igång förrän vid 8-tiden. Men då vart det fart. Matte satte igång med att steka köttbullar så det osade i hela huset. Husse bar in ved. Husse skulle till Rättvik och spela på tre ålderdomshem och Matte skulle under tiden jobba i Bingsjö med att göra iordning kyrkans stora julgran. Samtidigt skulle hon passa en fraktbil som kom med varor. Jag tog en promenad ner till Bûdgården. Det gick lätt att gå första biten förbi vår korladu för där hade Husse skottat, men sedan var det att pulsa resten.

  


Gården låg alldeles snötyngd, det vara bara några spår av möss och ekorrar eller kanske var det en vessla som hoppat omkring där mellan uthusen. Fönstren var vita av rimfrost, ett riktigt julkort. Jag gick den rätta vägen hem förbi Nygårds där jag var igår. Sedan upp till min gård, där jag stannade och tittade på utsikten österut över Amungen mot Alfta församling i Hälsingland.


  


  Det kändes lite kyligt om tassarna så jag gick in och kröp ihop på Mattes säng. Jag tänkte lite på hur tomten har det.Jag och vi andra katter har en bra kontakt med tomtar även fast det inte är jul. Men på julen blir allt konkret. Det finns ju liv i ladan av något väsen som jag märker av jämt när jag är där ute. Jag tror inte värdfolket känner samma sak, de har inte nämnt något. Jag vet att Husse märker av Prästgårds Johanna på jobbet i Boda prästgård. Han hör steg och det rycker i dörrhandtagen, han får även en förnimmelse av att vara betraktad, men då han tittar efter så finns ingen. Prästgårds Johanna tjänade piga i prästgården i slutet av 1800-talet och hon bodde i det rum som Husse har sitt kontor. Nu kom jag på ett sidospår, det är samma sak för mig men jag märker av det mera och oftare för jag har dom rätta kvalifikationerna.  

I kväll så har Matte fortsatt med köksjobben och bakat saffransbröd. Sedan har de satt ut någon sorts skylt till alla som kör skoter på Bûdvägen med en vädjan om att inte köra där på oplogad väg, det blir ett rent h--te för den som plogar då. Sedan är det ju ingen skoterled där heller. Hoppas att alla som kör skoter och kommer till en väg tänker efter om vägen ska plogas och i så fall väljer en annan väg, Jag gillar inte skotrar, jag tycker att de låter så illa och man ser inte vilka som sitter där och gasar. Nej en promenad och inandas frisk luft i stället för bensinångor är mitt ideal och sedan knipa några möss.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Walters Edénius - 21 november 2017 10:45

Idag var det på förmiddagen en tematräff i Bingsjö bystuga. Slipsar var temat och folk hade tagit med sig en och annan från gömmorna. Matte hade riggat upp en klädställning så det gick bra att förevisa kreationerna. Husse har samlat slipsar i många å...

Av Walters Edénius - 8 oktober 2017 18:00

Söndagkvällen innan ordinarie älgvecka, hölls en traditionell älgmålsbön i Bingsjö kyrka. Den har firats alla år sedan starten under 90-talet med prästen Fredriksson i ledningen, nu är det hans efterträdare Rudman, som håller i Finnmarkstrådarna. På ...

Av Walters Edénius - 22 augusti 2017 15:45

Här hemma i närheten av tomten bor huggormen Botvid. Den kommer åter varje år och blir längre och fetare för varje 12-årsperiod. Han har dessutom sin kvinna som han ormar sig runt. De trivs bäst vid Olanders Lissrutan. Där härjar dom fritt och på eft...

Av Walters Edénius - 3 juni 2017 20:46

   Idag åkte Husse och Matte iväg alldeles på morgonen. Men innan dess var Matte ner till Bûdgården, för Bûd Far skulle ha hjälp med sin termostat. Jag fattade inte det, men han hade kanske feber. Bonden kom nerifrån Hilmas för han hade givit djuren ...

Av Walters Edénius - 25 maj 2017 07:30

Tidigt på Kristi Himmelfärds dags morgon åkte Husse och Matte till Skoglundsgården i Enviken (Björkboda by). Där skulle det traditionsenligt firas en gökotta med efterföljande gudstjänst i samlingssalen. Bosse var redan där och såg till att allt var ...

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards