Alla inlägg under september 2009

Av Walters Edénius - 10 september 2009 20:47

       "Åh vilken underbar morgon" så katt jag är, så nynnade jag den operettmelodin när jag gick ut. Husse och Matte var ledbrutna efter gårdagens rallartakter med jord och sten. Men de kom igång sakta men säkert. Matte, som alltid har genialiska idéer, frågade snickarna om inte de kunde flytta ett fönster från sovrummet till köket. Så vi fick kopplade fönster där också. Och dessa snabba gentlemän iförda sina rättvikskläder med snickarbälten ordnade raskt saken. Husse höll på att gräva än en gång. Denna gång ett dike i vilken en elkabel från huset till en framtida carport skulle grävas ned. Sten, sten, sten, sten och så några ytterliga stenar. "Dalstugas jordmån i en liten ask" sa Husse med en röst som hade en ovanligt stenhård underton.

De bältesförsedda männen spikade upp så mycket av taket de kunde. Resten måste vänta tills bilen med papperstussar kommer. Det skall isoleras med sönderrivna tidningar eller kasserade romaner eller vad det var. Jag kan inte riktigt fatta det. Förr hade jag en s.k kattlåda då vi bodde i Boda Kyrkby och i den hade Matte placerat en pisstidning. Tänk om de använder sådana, då blir det även en pikant arom av det förståndiga djuret Katt. I kväll var det inte bara mygg utan knott till förbannelse. Mattes syster med man kom upp och hälsade på, och de viftade med armarna som Husse framför kören. Tänk att knott och körsång har så mycket gemensamt. De ska visst blir skapligt väder i morgon också, då skall jag ligga i solen och bara ha det skööönt.Cool

Av Walters Edénius - 9 september 2009 21:05

Panel   Det var svårt att sova i natt. Jag hoppade upp i Mattes säng på efternatten. Där sover jag tryggt. Sedan under dagen stormade det värre i byarna. Matte hade satt upp ett par skaklar för att humlen skulle kunna klättra. Den konstruktionen for i backen med en duns och hinkar blåste kors och tvärs. Förvånad

Som vanligt kl. 7.00 satte snickarna i gång med arbetet, idag fortsatte de med att spika panel i storstugan. Det var panel som husfolket specialbeställt från ett sågverk. Väldigt vackert trä, tyckte dom. Jag kan inte se att det var så speciellt, men jag ser ju med andra ögon. En kille från en elfirma kom och monterade fast kontakter och mätarskåp. Husse hade en semesterdag och han körde jord och grus med skottkärran från morgonen till det mörknade på kvällen. Matte var på någon sorts personalsamling i Rättvik. Hon kom hem sent på e.m och började kratta och sedan placerade hon ut Toftbygrus på markväv. De är ett grus som Matte och Husse valt ut med mycket stor omsorg. För min del är det odugligt, jag behöver mera bearbetat grus till kattsand. Det känns lite i luften att det är förändring av årstid. Vissa björkar har redan fällt sina löv. Snart börjar väl mössen leta sig in i stugan, men då ska de få se på annat, det ska jag vara man för. Flört

Av Walters Edénius - 6 september 2009 22:13

I morse kom dimman ner som fint regn över vårt bo. Jag gick ut efter en rejäl frukost av en 1/3 burk tonfisk med några torra kalkonkulor. Det var en kulinarisk höjdare men vad äckligt det var på marken ute. Blött och lerigt sedan allt regnande i går. 26 mm sa Husse. Det rökte så fint ur skorstenen nere hos grannens. Det är mysigt när grannarna är här, tyvärr alldeles för sällan. Sedan är dessa grannar så bra för dom har ingen katt med sig. Husse och Matte satte igång med spadar och skottkärra. En bil hördes på vägen, och grävskopeföraren kom upp och skulle fortsätta med att ta upp stenar ur marken. Sådana stenar som är förrädiska för bilarna. S.k oljetrågsstenar. Kornas husse kom också, fast med tunga steg. Jag hörde att de skojade om sviter efter någon kräftskiva. Att man skall bli sjuk av att skiva kräftor? Det blev då inte mindre lerigt av den fortsatta aktiviteten på tomten. Husse sa att "denna tomten blir aldrig vad den varit". Ju mer dagen led, ju mer folk kom och tittade och begrundade förödelsen, men alla tröstade och sa "bara det torkar upp så blir det bra". Matte gick in och målade en takbjälke och Husse lagade maten, för tiden började tryta. Han skulle i väg och jobba och var bjuden på smörgåstårta. En av hans jobbarkompisar hade gått i pension och avtackades. Under tiden låg jag i Mattes säng. De kom hem ganska sent, men det var fortfarande ljust och till min bestörtning satte de igång med att sota, för det rökte in så väldigt i morse. Jag trodde inte att de konde sån´t, men det gick som smort. Husse var på taket med lod och viska, Matte var nere med raka och dammsugare. De blev svarta av sot i ansiktena. Under tiden tog jag en mindre variant av rasen skogsmus, jag tycker köttet av unga exemplar är delikata, det är bara gallblåsan som är för frän att smaka på, så den ligger kvar ute. Nu är det slut för idag. På återhörande.

Av Walters Edénius - 5 september 2009 22:15

Idag var det ingen som spikade eller sågade eller nåt. Husse har varit hemma hela dagen! Underbart! Han har jobbat ute på gårdsplanen med att lägga ut grus och försöka att få bort lerig jord och vatten. Matte hjälpte till att lägga väv och förbereda för en grusgång, sen åkte hon och jobbade en stund men kom hem igen och fortsatte att köra ut grus. Två pratsamma karlar från byn kom upp och kollade så att det gick rätt till, och att de inte har missat något. Nu går det att gå torrskodd ända in på trappan och bort till stora grinden. Men kom ihåg att detta gäller för katter, ni som har större fötter får allt ha storstövlar ett tag till, men det har blivit mycket bättre efter den här dagens arbete. När grusgången var färdig ordnade Matte med lite blomkrukor intill, och senare på kvällen tände hon marchaller intill stenarna också.

Av Walters Edénius - 4 september 2009 20:05

Imorse var Husse och Matte uppe tidigt, det var mörkt ute. Jag hade fått en fästing uppe i huvudet mellan öronen, så de hjälpte mig att ta bort den, det första dom gjorde på morgonen. Detta innan jag ens hunnit vakna. Lika bra det, jag tycker inte om mediciner och "operationer" och sånt, så det gick ju smidigt när man ändå var "sövd". Husse hade en tid på sjukhuset i Uppsala idag så därför var de uppe så tidigt. Det är ju en bit att resa. Snickarna var här och jag höll koll på vad dom gjorde. De satte glaspartierna från vårat uterum i Boda på plats, det blev jättebra. Dom rörde även ihop nån sörja med vita kulor i och smetade ut på golvet, det är säkert bra men snyggt vet jag då inte. Husse och Matte kom hem på kvällen och städade upp lite ute och i nya rummet. Det har regnat hela natten och mycket idag så allt är som en klet ute på gården. En lasbil med grus har varit här och det var knappt att det gick att köra den. Hoppas på uppehåll imorgon.

Av Walters Edénius - 3 september 2009 19:53

Som jag tidigare skrivit så är semestern slut för Husse och Matte. Idag var dom lediga på förmiddan och gjorde lite ärenden sen var dom hem och stämde av ett och annat med snickarna och så snabbt iväg och jobbade.

När dom var borta och jobbade på kvällen så ordnade några otroligt snälla människor så att de där dörrarna (eller dubbelportarna som Husse och Matte tog bort färgen på en dag förut) fick nya gångjärn och en karm vid förstukvisten så nu sitter dom där dom ska och det regnar inte in på trappen lika mycket som förut. Färgborttagningen och ommålningen är inte klart men det kommer det att bli, det kan ni lita på. Det ska också sättas lite foder runt dörren och dom ska målas röda det vet jag. Återstår att se vad dörrarna får för färg, nu är de så dammiga så det är hemskt. Ni må tro att Husse och Matte blev glada när de kom hem sent från jobbet och såg att portarna satt på plats.

Av Walters Edénius - 2 september 2009 21:28

Ny månad, bättre väder för det kunde väl inte gärna bli sämre. Husse suckar för semestern är slut. Jag kan inte se vad som är skillnad på semester och när det inte är semester, för han håller på hela tiden med något, men han menar nog arbetet hemma. Nu har de åkt iväg på morgonen och kommit hem på kvällen, så jag får sköta fastigheten själv. Snickarna är här och de har jobbat inne i utbyggnaden nu, satt upp plast i taket och spikat nåt som de kallar glespanel och nog var det glest alltid. Jag orkar inte fundera på det, de är ju utbildade så det vet säkert hur en slipsten skall dras. De har satt in några av fönstren på altanen, fönstren känner jag igen, vi har haft dom i Boda förut. Idag var en annan skåpbil här från morgon till sena kvällen. Det stod nåt om el på bilen och killen var inne i huset, på vinden och lite överallt och drog en sorts slang och satte upp små runda gröna och gula plastburkar lite varstans i väggarna i nya rummet. På ett ställe möttes alla slangarna i en enda härva. Jag fattar inte vad det är bra för men killen var så trevlig och visste precis vad han skulle göra så han var säkert utbildad han med. På kvällen satte Husse i isolering på insidan av väggarna, som kallades 45:or. Han är riktigt duktig för att inte vara utbildad på detta.

Matte har svart bälte i snickring, (hon fick bältet av Tomten) och hon har sågat några bräder som ser ut som käftarna på en krokodil, undrar vad det ska bli. Sedan målade hon dem bruna, så det ska nog inte föreställa tänder, jag återkommer med mer info en annan dag.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards