Alla inlägg under augusti 2009

Av Walters Edénius - 11 augusti 2009 19:40

Skåpbilen kom redan före åtta med de två männen. Idag har dom snickrat, så nu vet jag, att det var som jag trodde, de var snickare. Jisses vad dom kunde spika! Nu börjar man se hur huset kommer att se ut. Det tog slut på virket av någon sort, så Husse fick ta bilen och åka till firman och hämta mer. Nu vet jag vad en takstol är för något, för den ena snickaren sa till Matte att hugg i och hjälp mig så tar vi en takstol, så får vi se hur det ter sig. Det är bara en grej som pekar som en pil uppåt, så det måste vara det som är takstolen. På kvällen kom ett gäng nyfikna för att kolla läget. När dom åkt sa Husse till Matte att jag tror att karlar är nyfiknare än fruntimmer i vissa lägen, är det nån som fårstår vad han menar? Matte bara skrattar.

Av Walters Edénius - 10 augusti 2009 19:55

Idag var dom uppe tidigt utan att tranorna var här, ut och började skotta jord. Då kom en skåpbil med släp, det var dom där två männen som var här förut. Jag tror dom kallas snickare, men jag har inte sett att dom har snickrat, så jag kan ha fel. Dom pratade högljutt om BETONGBILEN. Och rätt som det var kom en stor lasbil backandes upp på gården och på den satt en jättetunna som snurrade. Bilen backade mot nya husdelen och ut kom en ledning och i den for det ut en grå sörja. Männen jobbade på och pratade högt men varandra, jag låg i logen och kollade genom porten. Dom drog en stor grej över grunden i sörjan och vips var där en fin grå yta som dom kallade dansgolvet. Jag får spader om det blir ett danshak här hos oss. En av männen sa att om Husse spelade så skulle han dansa. Lite senare drog han en platta över den grå ytan inte vet jag om han dansade med sopen eller vad det skulle föreställa. För jag kunde inte höra att Husse spelade. Lite senare var det dags igen, en annan lastbil kom backandes och nu sa männen en massa konstiga ord "takstolar, isolering, papp", och en ropade högt till chaffören: "Har du inga reglar med dig?" Det lastades av stora paket  lite här och var på vår gård och sen började de båda männen att öppna paketen som om det vore julafton. Under tiden drog Husse och Matte iväg med sin bil och snickarnas släpvagn. Jag blir snurrig av allt som händer fattar ingenting. När Husse och Matte kom hem kom också åska och regn efter en stund, dom måste ha vetat om att det var på väg för dom sprang runt med olika grejer och lade ut presseningar över de stora paketen.

Av Walters Edénius - 9 augusti 2009 21:46

Idag vaknade vi tidigt av att det gick tranor på åkern bakom uthuset och skek något förfärligt. Matte gick ut och hojtade, varefter de drog iväg. Sedan fick jag mat och så sov vi lite till. Idag har vi haft gäster här hos oss. Husses dotter, kille och son. Alltså Husses äldsta barnbarn en kis på 4,5 år. De var hos oss ganska länge, de åt sallad i trädgården men sedan kom regnet och då blev de tvugna att gå in och ta efterrätt vid köksbordet. Kisen fick låna leksaker som matte sparat efter min "gammelhusse" bl.a

Bäst som dom mekade med mekanot tog jag mod till mig och gick in och tiggde mat och vet ni, den lilla kisen fixade mosad pastej till mig, han var så snäll. Hoppas att han hälsar på flera gånger. Nu måste vi sova för imorgon händer det nya saker, och kanske tranorna väcker oss igen, undrar om dom lurar på potatisarna som Matte har petat ner, jag har sett att dom snart ska till att blomma.

Av Walters Edénius - 8 augusti 2009 21:27

Idag har Hussse och Matte planerat runt grunden och fixat till efter grävskopan, som "redde till lite" igår. Nu kan man ju gå som "folke" runt grunden. Det är nog inte för mig de gjort det, utan snarare är det så att snickarna ville ha det lite uppstädat och snyggt när de ska ränna runt och jobba. På kvällen var de på en fest nere i byn, åt och drack gott, de verkade så nöjda när de kom hem på nattkröken. Jag satt bredvid rosbusken och väntade tills de kom, tänk att rosen klarade flytten från Boda nästan lika bra, som vi andra, fast i början var den eländig, utan blad och inte en enda blomma.

Av Walters Edénius - 7 augusti 2009 21:32

Idag har det verkligen varit sommarvarmt igen, lite över 40 grader i solen hörde jag att nå´n sa nere i byn. Jag orkade inte vara hemma på gården under hela dagen, och så var ju den där stora grävskopan här igen en sväng och faktiskt är det inte längre nåt dike över hela gräsmattan. Några stora platta stenar ligger som en gång framför nya grunden, dom har inte kommit dit med handkraft det kan jag tala om. Måste vara grävskopan som hjälpt till med alltihop. Det är fortfarande lite oredigt runt utbygget men mycket bättre än det har varit, så det ska väl ordna sig om de får kratta och skyffla lite till.

Av Walters Edénius - 6 augusti 2009 21:51

När byggjobbarna var klara idag så var här ganska lugnt. Husse och Matte lade ner jord runt röret i diket tills det inte syntes längre. De flyttade några stenar som ska bli trampstenar vid nya husdelen också, det var så skönt att ligga i gräset och se hur de grejade. Lite senare på eftermiddan kom en blå buss, det visade sig vara min gamla Husse eller rättare sagt den som i registret står som ägare till mig. Jag är glad att han finns för det var han som räddade livet på mig den där vintern när jag var utekatt. Nu tycker han att jag är bortskämd och har lite för bra matställe. Ska han säga som både gått skola om mat och jobbat i kök och servering !?.

Med sig hade han sin syster och en till kille som hade en dialekt som jag inte hört förut. Det pratades om att systern skulle kolla min päls, om jag hade fästingar, och då såg jag till att avlägsna mig utan uppmärksamhet. De var kvar en lång stund hos oss, de käkade sallad i trädgården och så hjälpte de till med två stora stenar som vi inte skulle ha klarat själva, stora starka pojkar. Kolla musklerna så får ni se.

Månen gick upp strax efter att de åkt iväg, och jag gick ut på jakt.

Av Walters Edénius - 5 augusti 2009 21:36

Idag skulle ni ha sett på gnistor! Först kom grusbilen igen, knappt man han få i sig sin morgonpastej. Sedan kom en skåpbil med släpvagn och två karlar, det var bl.a en röst jag kände igen från Boda. Efter en stund, ytterligare en skåpbil med en husvagn på släp. Därefter en jättelastbil med kran backandes upp till oss från backen. En febril aktivitet satte igång av alla karlarna. De pratade med varandra högljutt och glatt och stämningen var i topp. Några stora gråa tunga, långa och klumpiga lådor, som tydligen kallades balkar lyftes av den stora bilen och placerades ut runt kanterna där vi lagt all grus. De lade ut vita fyrkanter som såg ut som fetaostar i jätteformat. Dessa lades på gruset innan för de gråa blocken. Ibland trodde jag karlarna var sömmerskor, för de sprang med ett måttband hit och dit, och mätte kors och tvärs flera gånger, "de hade nog inget bra kattminne," tänkte jag stolt. När den stora bilena backat ner igen så kom plötsligt två motorcyklar upp på vår gård med två rymdmänniskor på, såg det ut som, men det var klädda i skinnoveraller och hjälmar. Det visade sig vara två bekanta till Husse och Matte.

Av Walters Edénius - 4 augusti 2009 21:58

Idag på morgonen var det åter dags med grusbilen och sedan kom två främmande karlar i en skåpbil med släp. Jag var så nyfiken på detta ekipage, så när dom verkade fullt upptagna, att bära cementplattor, smög jag mig in i bilens bakre utrymme och kikade på deras verktyg. Deras verktyg såg lite modernare ut och var så att säga mera "up to date"  än dem som vi har i vår snickarbod. Det behövs nog lite friskare krafter har jag förstått. Karlarna höll på med en gul låda på tre ben som pep i en så´n decibel att jag till slut måste skrika tillbaka. Vilket oljud lasern för. Dom körde också med en maskin som dom kallade "vibben", den skakade och ruskade på sig, som jag gör när det är höstoväder.

Idag lade dom ut plattor  på vissa ställen där några balkar skall placeras. Och de var så noggranna, varje millimeter skulle stämma? När grävaren var i gång gällde det inga millimeter, men nu plötsligt??

Min Matte tycker nog mycket om mig, för precis i min sovplats i rabatten har hon ställt en kaktus, som är helt överöst med röda knoppar, och några har redan börjat slå ut.

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards